Sunday, October 31, 2010

BN Terus Berkempen Untuk Pastikan Kemenangan.

30 Oktober bersama hari Sabtu masuk hari ke 6 kempen pilihanraya kecil P.185 Batu Sapi, Sandakan telah berlangsung. Hari ini saya menyertai rombongan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Aman ke Majlis Pecah Tanah  Program Perumahan Rakyat Lupak Meluas, Batu Sapi dan Program Pemimpin Bersama Ahli Rela Parlimen P.185 Batu Sapi Di SJK (C) Cheng Min, Sandakan.


Majlis Pecah Tanah  Program Perumahan Rakyat Lupak Meluas, Batu Sapi, Sandakan.

 
 

Program Pemimpin Bersama Ahli Rela Parlimen P.185 Batu Sapi Di SJK (C) Cheng Min, Sandakan.


SEJARAH SEBENAR KENAPA PAS DITENDANG DARI BN!

Ucapan ialah dari Allahyarham Tun Hussien Onn  - 9hb Disember 1977

(di petik dari laman web http://kedahkekl.blogspot.com/2010/07/sejarah-sebenar-kenapa-pas-ditendang.html )

"TERLEBIH dahulu saya dengan sukacitanya mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih dan setinggi-tingginya penghargaan kepada tuan-tuan dan puan-puan sekalian yang telah bersusah payah datang dari jauh dan dekat dan secara tergesa-gesa menghadiri perjumpaan ini. Perjumpaan ini amat penting bagi menentukan nasib orang Melayu khasnya dan seluruh rakyat Malaysia amnya.

Perjumpaan kita hari ini diselubungi oleh suasana sedih dan pilu. Sedih kerana kehilangan seorang menteri yang telah banyak berjasa kepada UMNO dan negara. Kemalangan kapal terbang MAS di Tanjung Kupang, Johor yang telah mengorbankan 100 nyawa, sungguh mengejut dan mengharukan kita semua. Oleh itu sempena dengan perjumpaan kita yang bersejarah ini, marilah kita beramai-ramai mendoakan semoga Allah s.w.t mencucuri rahmatnya ke atas roh Allahyarham Dato’ Seri Ali bin Haji Ahmad serta lain-lain roh orang yang telah terkorban dalam kemalangan itu.

Sebelum saya menyebut perkara penting dalam perjumpaan ini, marilah kita menoleh sejenak ke belakang mengkaji semula dengan secara ringkas perkembangan yang telah berlaku sehinggalah keperjumpaan yang diadakan pada petang ini.

Saya tidaklah berhajat hendak menerangkan kemajuan dan kejayaan UMNO yang telah lalu atau kejayaan-kejayaan yang telah dicapai oleh Perikatan sejak ia ditubuhkan. Kesemuanya ini ada dalam pengetahuan tiap-tiap ahli UMNO. Demikianlah juga dengan hasrat dan tujuan menubuhkan Barisan Nasional yang telah menyatupadukan sehingga ke hari ini sebelas buah parti politik yang yang sebilangannya telah menentang UMNO pada masa sebelumnya.

Sesungguhnya UMNO telah membuat membuat banyak pengorbanan politik bagi memenuhi hasrat dan matlamat Barisan Nasional. Walaupun perjalanan kita masih jauh dan penuh dengan liku-liku tetapi Barisan Nasional telah dapat menumpukan sepenuh tenaga memupuk dan menyuburkan semangat kerjasama dan persefahaman dalam melaksanakan rancangan pembangunan, membawa kemakmuran dan kebahagiaan kepada rakyat berbilang kaum.

Barisan Nasional berazam akan terus dengan penuh keberanian dan dengan usaha yang lebih bersungguh-sungguh mewujud dan mengeratkan perpaduan. Dengan sokongan rakyat saya percaya Barisan Nasional akan mencapai kejayaan.

Barisan Nasional merupakan satu federasi yang longgar kerana tiap-tiap parti yang bergabung ingin mengekalkan identiti partinya masing-masing. Tetapi parti-parti komponen adalah terikat dengan semangat ingin bekerjasama, saling mengerti sesama sendiri dan yang paling penting sekali ialah mematuhi disiplin parti.

Semangat kerjasama dan persefahaman adalah penting bagi menyelesaikan masalah negara. Ia lebih berharga dengan membuktikan dalam amalan daripada semata-mata mengadakan perakuan-perakuan sahaja tetapi tidak dipraktikkan.

Inilah caranya Barisan Nasional bergerak selama ini dari semenjak ia ditubuhkan. Hasil kejayaan penubuhan Barisan Nasional telah dapat dilihat dengan nyata apabila parti ini mencapai kemenangan yang paling gemilang dalam pilihan raya tahun 1974. UMNO yang paling mempelopori gabungan ini serta memastikan ia dapat terus wujud kukuh dan teguh supaya pembangunan negara dapat diselenggarakan dengan lebih licin, sempurna dan jayanya.

Parti-parti politik yang bercorak gabungan seperti Barisan Nasional ini sudah pasti sekali-sekala menghadapi masalah. Pertentangan pendapat dan perbezaan cara mendekati dan menyelesaikan sesuatu masalah merupakan satu perkara biasa yang memang diramalkan dari mula-mula lagi.

Peristiwa perpecahan parti komponen Barisan Nasional di Sabah merupakan kejadian pertama yang telah berlaku. Walaupun perkara ini belum dapat diselesaikan dengan sepenuhnya tetapi Insya Allah penyelesaian terakhir akan dapat dibuat dengan secara beransur-ansur. Pergolakan yang sedang kita hadapi di Kelantan sekarang merupakan peristiwa kedua. Perkara ini besar, yang berkehendakkan pengkajian dan pertimbangan yang serius kerana ia melibatkan soal pokok.

Sebagaimana kita maklum, Dato’ Haji Mohamad Nasir telah dipilih menjadi Menteri Besar hasil daripada persefahaman dan semangat tolak ansur di antara Allahyarham Tun Razak sebagai Perdana Menteri dan Ketua Barisan Nasional di masa itu dengan pucuk pimpinan PAS yang mempunyai suara majoriti dalam Dewan Undangan Negeri Kelantan. Semangat tolak ansur seperti ini patut sentiasa wujud, digalak dan dikekalkan. Ia merupakan faktor utama bagi mengekal dan menjamin perpaduan dalam Barisan Nasional.

UMNO tidak berhajat dan tidak mahu mencampuri langkah-langkah pimpinan PAS melucutkan jawatan Dato’ Haji Mohamad Nasir sebagai Menteri Besar Kelantan semata-mata kerana menghormati kehendak-kehendak pucuk pimpinan PAS mendakwa perkara itu merupakan soal rumah tangga PAS. UMNO menganggap perkara itu sebagai masalah Barisan Nasional. Langkah itu juga telah diambil oleh pucuk pimpinan dengan tidak ada sedikit pun perundingan dengan pucuk pimpinan Barisan Nasional terlebih dahulu.

UMNO tidak dapat menyokong langkah yang diambil oleh pucuk pimpinan PAS dalam sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 15 Oktober itu bukan kerana UMNO tidak dibawa berunding, tetapi kerana UMNO tidak tahu sebab atau diberitahu sebab-sebab mengapa Menteri Besar Dato’ Haji Mohamad Nasir dilucutkan daripada jawatannya. Oleh itu sikap berkecuali yang telah diambil oleh UMNO itu adalah satu tindakan yang munasabah. Tambahan pula UMNO masih lagi berharap hendak mengekalkan perpaduan dengan PAS.

Malangnya peristiwa melucutkan jawatan Menteri Besar itu dengan tidak disangka-sangka telah mencetuskan kejadian yang buruk. Peristiwa yang telah mengakibatkan kecederaan sebilangan orang yang tidak berdosa, kemusnahan harta benda dan boleh mengancam nyawa dan keselamatan rakyat telah juga mengancam keselamatan negeri Kelantan. Jika keadaan ini tidak dikawal segera ia akan melibatkan keselamatan negara seluruhnya.

Sebagai Perdana Menteri saya bertanggungjawab di atas keselamatan negara dan kebajikan rakyat, saya terpaksa mengambil langkah yang tegas. Keadaan darurat telah diisytiharkan bagi negeri Kelantan. Satu undang-undang dirangka yang meletakkan kerajaan negeri Kelantan di bawah pentadbiran kerajaan Persekutuan. Langkah-langkah ini diambil pada masa menteri-menteri dari Parti PAS masih lagi bersama-sama kita dalam jemaah Menteri. Rang Undang-Undang ini kemudiannya telah diluluskan oleh Parlimen.

Kerajaan Darurat terpaksa ditubuhkan di Kelantan dengan tidak mengira siapakah yang menjadi parti pemerintahnya. Sama ada ia dari parti lawan ataupun parti kawan tidaklah penting kerana yang pentingnya ialah keselamatan dan kebajikan rakyat Kelantan sendiri. Saya memanglah sentiasa meletakkan kepentingan keselamatan di atas segala-galanya.

Memang benar demokrasi telah mati di Kelantan. Tetapi rakyat Kelantan telah dapat terus hidup dengan penuh keyakinan di atas keselamatan dan masa depan mereka. Demokrasi di Kelantan tetap akan dipulihkan sebaik-baik sahaja keadaan mengizinkan.

Bukti nyata kita semua telah dapat nikmati sekarang dimana pemerintahan NOC atau Mageran tahun 1969 telah dimansuhkan dan kita telah kembali kepada pemerintahan demokrasi. Tempoh dan lama masa berjalannya kerajaan darurat di Kelantan itu hanya dikehendaki sekadar yang wajib sahaja.

Lebih pendek adalah lebih baik. Kerajaan Pusat berikrar akan memulihkan kembali pemerintahan demokrasi seberapa segera yang boleh. Sebagaimana kita semua sedia maklum bahawa parti PAS yang mempunyai anggota di Dewan Undangan yang lebih ramai akan tetap memegang teraju pemerintahan negeri itu semula dan bukanlah UMNO.

Malang sekali tujuan baik Kerajaan Pusat dan rang Undang-undang yang telah mendapat persetujuan daripada Parlimen itu telah sengaja disalah faham dan disalahtafsirkan oleh pucuk pimpinan PAS. Semua wakil rakyat PAS, telah menyokong rang undang-undang penubuhan kerajaan Darurat di Kelantan itu.

Biarlah saya bersalah dalam tindakan saya mengadakan undang-undang itu. Tetapi saya tidak sanggup memikul dosa yang lebih besar dengan membiarkan berlakunya pertumpahan darah, pengorbanan nyawa, kecederaan dan kemusnahan harta benda. Sebagai Perdana Menteri saya tidak boleh memandang ringan perkara ini. Saya berkewajipan penuh melindungi nyawa rakyat.

Tindakan saya ini telah disambut baik dan disokong oleh sebahagian besar penduduk dan rakyat Kelantan sendiri. Saya tidak faham kenapa pucuk pimpinan PAS tidak mahu menyokongnya. Saya tahu tidak semua ahli PAS bersetuju dengan tindak tanduk pucuk pimpinannya. Sebenarnya UMNO juga memerlukan kerjasama PAS dan tidak sekali-kali meragukan penyertaan PAS tetapi yang kita sangsikan ialah sikap dan pendirian pucuk pimpinannya.

Perbuatan pucuk pimpinan PAS menentang arahan parti anggota Barisan Nasional sama ada di dalam atau pun diluar dewan ini dimasa akan datang. Jika semangat kerjasama dan saling mengerti ini luntur dan disiplin parti diketepikan, akibatnya Barisan Nasional akan hancur. Kita semua tahu bahawa disiplin merupakan rahsia perpaduan dan kekuatan Barisan Nasional selama ini.

Disiplin adalah paling mustahak dalam penghidupan manusia dan hendaklah diutamakan. Mengenakan disiplin di atas diri sendiri pun merupakan perkara penting, apatah lagi masyarakat atau pertubuhan seperti parti-parti politik.

Satu daripada sebab-sebab kejayaan UMNO selama selama ini ialah kerana ahli-ahlinya mematuhi disiplin parti serta menghormati dan menjunjung tinggi peraturan yang ditetapkan. Parti-parti yang ahlinya tidak patuh kepada disiplin akan membawa kehancuran kepada parti itu sendiri.

Soal mengenai siapa yang bersalah sehingga mengakibatkan tercetusnya kejadian buruk di Kelantan itu tidaklah berfaedah dibangkitkan. Tetapi perkara yang paling penting dan yang patut diutamakan ialah melindungi nyawa rakyat terlebih dahulu. Sebagai Perdana Menteri, saya mengetahui dengan sedalam-dalamnya masalah keselamatan dalam negeri. Saya mesti bertindak sewajarnya mengikut keadaan.

Saya telah pun menerangkan bahawa saya tidak menyebelahi mana-mana pihak yang terlibat dalam peristiwa Kelantan itu. Saya jalankan segala tindakan yang perlu bagi mengawal dan mententeramkan keadaan di atas sifat saya sebagai Perdana Menteri.

Yang bertanggungjawab di atas kepentingan, keselamatan dan kebajikan rakyat, bukan sahaja di Kelantan bahkan di seluruh tanah air kita. Inilah amanah yang telah bertanggungjawab oleh rakyat kepada saya. Saya tidak faham mengapa pucuk pimpinan PAS tidak tidak memahami hakikat ini. Soal keselamatan adalah satu perkara yang tidak boleh dijadikan tawar menawar.

Di bawah kuasa-kuasa darurat, Pengarah Kerajaan negeri Kelantan adalah bertanggungjawab kepada saya sebagai Perdana Menteri. Saya pula bertanggungjawab kepada Jamaah Menteri di mana menteri-menteri dari PAS menganggotainya.

Saya akan memberi penjelasan kepada Jemaah Menteri dimana menteri-menteri dari PAS menganggotainya. Saya akan memberi penjelasan kepada Jemaah Menteri dari masa ke semasa mengenai perkembangan dan kemajuan di negeri Kelantan masa itu menteri-menteri dari PAS boleh membangkitkan sebarang kemusykilan mengenainya. Sebaliknya mereka telah mengambil tindakan meletakkan jawatan beramai-ramai dari menyertai kerajaan.

Dalam masa kita sedang mencari-cari jalan keluar yang sebaik-baiknya bagi mengatasi keadaan buruk yang tercetus di Kelantan itu, tiba-tiba pucuk pimpinan PAS menimbulkan lagi berbagai masalah lain dengan mengemukakan undi tidak percaya kepada beberapa orang Menteri Besar yang terdiri draipada ahli-ahli UMNO.

Di antara yang yang paling baru ialah di negeri Kedah. Menteri-menteri Besar boleh ditukar ganti tetapi apa yang meragukan ialah tentang sejauh mana keikhlasan pucuk pimpinan PAS melakukan perbuatan-perbuatan ini dengan tidak mahu berunding terlebih dahulu dengan kita.

Dimanakah letaknya semangat kerjasama pucuk pimpinan PAS dalam Barisan Nasional? Apakah salahnya jika perkara ini dirundingkan dengan kita terlebih dahulu? Jika kita sanggup merundingkan terlebih dahulu mengenai hal-hal negeri Kelantan dengan pucuk pimpinan PAS, mengapakah pucuk pimpinan PAS mahu membelakangkan kita mengenai hal di negeri-negeri yang lain?

Sungguh sukar sekali bagi kita hendak memahami tindak-tanduk pucuk pimpinan PAS ini. Setelah menimbulkan gejala-gejala ini, pucuk pimpinan PAS melahirkan hasrat hendak terus kekal dalam Barisan Nasional. Kita sungguh tidak faham dengan sikap dan pendirian pucuk pimpinan PAS ini.

Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah yang akan datang pada 17 Disember ini sudah pasti akan menimbulkan perbalahan yang hebat. Tidakkah pucuk pimpinan PAS sedar atas perkara ini?

Apakah tujuan pucuk pimpinan PAS membuat demikian? Bukankah ini semuanya merupakan gejala-gejala yang sengaja ditimbulkan dengan niat hendak memecah-belahkan Barisan Nasional? Di negeri Johor pula, pucuk pimpinan PAS di sana telah memberi amaran yang merupakan kata dua bahawa calon-calon PAS akan bertanding dalam semua kawasan pilihan raya menentang Barisan Nasional.

Dalam pilihan raya tahun 1974, UMNO sebenarnya menghadapi kesulitan kerana terpaksa bertolak ansur dengan memberikan beberapa kerusi baru dan kerusi-kerusi tambahan kepada PAS. UMNO terpaksa berbuat demikian semata-mata dengan tujuan hendak mewujud dan mengekalkan semangat kerjasama UMNO dengan PAS demi kepentingan dan faedah rakyat.

Pucuk pimpinan PAS telah juga memberi amaran bahawa kononnya lima buah negeri di Semenanjung Malaysia akan menerima nasib seperti di Pulau Pinang.

Agaknya mereka merujuk kepada peristiwa pilihan raya tahun 1969 dahulu jika sekiranya PAS meninggalkan atau dikeluarkan daripada Barisan Nasional. Ugutan dan ancaman seperti ini merupakan satu provokasi yang merbahaya. UMNO mempunyai maruahnya sendiri.

Kita sering kali juga mendengar desakan supaya pucuk pimpinan PAS mengkaji semula kedudukan PAS dalam Barisan Nasional, Perkara ini telah dibangkitkan dalam tiap-tiap Perhimpunan Agung PAS selama tiga tahun berturut-turut setelah PAS menyertai gabungan besar ini.

Penubuhan ranting-ranting PAS dalam kawasan-kawasan UMNO juga menimbulkan kecurigaan dan boleh membangkitkan salah faham di kalangan rakyat. Banyak lagi perbuatan dan tindakan pucuk pimpinan PAS yang meragukan.

Kita sentiasa berusaha dengan bersungguh-sungguh memelihara perpaduan Barisan Nasional. Tetapi bagaimanakah perpaduan dapat dikekalkan jika ada pihak-pihak yang tidak mahu mengikuti peraturan dan tidak mahu mematuhi keputusan yang dipersetujui oleh ramai. Perpaduan yang hanya ada pada nama sahaja tidak membawa erti apa-apa tidak berfaedah.

Walaupun Barisan Nasional terpaksa berpecah, tetapi ini tidak bererti pembangunan akan terjejas dan terhenti. Pembangunan tetap akan berjalan terus. Pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) mesti dijayakan dengan sepenuh-penuhnya. Inilah janji saya kepada rakyat sekalian.

Berikutan dengan berlakunya kejadian-kejadian ini, saya telah mengadakan sidang tergempar Dewan Tertinggi Barisan Nasional pada Disember 1977, Fasal 14, Perlembagaan Barisan Nasional membolehkan dengan suara majoriti memecat parti-parti ahli yang bergabung yang didapati melanggar disiplin. Tetapi Barisan Nasional sekali-kali tidak berniat hendak menggunakan Fasal tersebut bagi memecat PAS.

Barisan Nasional masih lagi, jika boleh, berkehendakkan PAS tinggal kekal dalam Barisan Nasional. Sungguhpun demikian, disiplin parti mesti dipelihara dan dipatuhi kalau kita mahu melihat Barisan Nasional hidup berpanjangan. Oleh itu satu usul yang merupakan suatu tolak ansur sebagai jalan keluar yang sebaik-baiknya bagi meyelesaikan masalah ini telah dikemukakan dalam Dewan Tertinggi Barisan Nasional itu.

Tolak ansur ini merupakan usul yang berkehendakkan supaya parti-parti anggota yang ahli-ahlinya didapati menentang arahan parti whip mengenai sesuatu masalah yang dibentangkan di dalam dewan rakyat, dewan negara atau dewan negeri hendaklah mengambil tindakan disiplin terhadapnya dengan memecat mereka itu daripada parti masing-masing.

Apabila semangat kerjasama yang tulus ikhlas itu luput dan disiplin parti telah diketepikan, Barisan Nasional sudah tentu akan pecah dan musnah. Jika ini berlaku tentulah tidak berguna lagi. Eloklah kekusutan yang berlaku ini diselesaikan sekarang juga kerana jika dibiarkan berlanjutan akan merugikan parti dan rakyat.

Daripada sebelas parti anggota dalam Barisan Nasional, sembilan telah menyokong, PPP berkecuali dan PAS menentang usul itu. Keputusan suara terbanyak ini telah dimaklumkan dengan secara rasmi kepada pucuk pimpinan PAS.

Memandangkan betapa pentingnya masalah yang kita hadapi, saya telah mengadakan mesyuarat khas majlis Tertinggi UMNO malam tadi. Majlis tertinggi UMNO telah membincangkan dengan teliti segala akibatnya terutama sekali tentang sikap pucuk pimpinan PAS yang ada sekarang, yang terang-terang menggugat perpaduan Barisan Nasional khususnya dan perpaduan orang Melayu amnya. Kami berpendapat bahawa haruslah diwujudkan kesungguhan dan keikhlasan bagi memperkukuhkan Barisan Nasional.

Memandangkan kepada perbuatan, sikap dan pendirian pucuk pimpinan PAS selama ini, UMNO berpendapat kerjasama yang erat tidak mungkin dapat terus wujud di antara UMNO dengan PAS dalam Barisan Nasional.

Oleh yang demikian, bagi mengelakkan pertelingkahan ini berpanjangan, yang akhirnya akan membawa perpecahan kepada Barisan Nasional, Majlis Tertinggi UMNO telah dengan perasaan amat dukacita mengambil pendirian, jika pucuk pimpinan PAS tidak mematuhi dan mengambil tindakan sebagaimana yang dikehendaki di dalam Mesyuarat Dewan Tertingginya pada 5 Disember yang lalu, UMNO akan meminta diadakan mesyuarat khas Dewan Tertinggi Barisan Nasional supaya dipersetujui resolusi memecat PAS daripada Barisan Nasional.

Pagi ini saya telah menyampaikan pendirian UMNO itu kepada ketua-ketua parti anggota Barisan Nasional. Ketua-ketua parti anggota Barisan Nasional dalam perjumpaannya pagi ini telah bersetuju supaya mesyuarat khas Dewan Tertinggi Barisan Nasional diadakan pada 13 Disember yang akan datang ini.

Inilah tujuan kami mengadakan perjumpaan dengan ketua-ketua bahagian UMNO petang ini bagi menjelaskan pendirian yang telah diambil oleh Majlis Tertinggi UMNO itu.

UMNO sudah membuat keputusan dan menentukan pendiriannya. Keputusan dan pendirian itu adalah dibuat dengan hati yang suci, demi kepentingan Barisan Nasional dan negara. Saya yakin dengan kesucian hati kita itu, Allah akan memberkati perjuangan kita.

Saya merayu kepada semua ahli UMNO supaya bertenang dan terus menjalankan tanggungjawab kita dengan lebih berhati-hati lagi, lebih bersungguh-sungguh lagi dan lebih berdedikasi lagi. Masa hadapan Barisan Nasional penuh dengan cabaran. Kita akan menghadapinya dengan meminta petunjuk dan keredhaan Allah.

Dengan ini maka kita menyerahkan diri kita sepenuhnya kepada Allah."


FAKTA TAMBAHAN.

Izinkan saya memberi sedikit fakta tambahan.

Antara punca sebenar krisis kelantan 1977 adalah berpunca dari pihak PAS itu sendiri. Malah didalam portal PAS pusat itu sendiri menyatakan bahawa ianya bermula apabila timbulnya ketidak puasan hati PAS terhadap Menteri Besar ketika itu, Datuk Muhamed bin Nasir.

FAKTA yang tidak diceritakan oleh PAS:

1. Ada diantara pemimpin PAS Kelantan memfitnah dan menuduh Datuk Muhamed bin Nasir terlalu mengikut telunjuk UMNO-BN. Hakikatnya pd ketika itu UMNO-BN tidak pernah campur tangan dlm corak pemerintahan PAS (ketika itu). Malah, sedangkan ketika itu keputusan pemerintahan PAS Kelantan masih ditangan kuasa majoriti dewan undangan negeri.

2. Malah pada ketika itu juga terdapat usaha dalam PAS utk menjatuhkan Presiden PAS (ketika itu) Tan Sri Datuk Dr. Haji Mohd Asri bin Haji Muda. Usaha menjatuhkan Datuk Mohd Asri hanya kerana Datuk Mohd Asri adalah tokoh PAS yg bertanggungjawab membawa PAS menyertai Barisan Nasional pada tahun 1973.

3. Asas yg digunakan oleh sebahagian pemimpin PAS Kelantan (ketiak itu) utk menolak Datuk Mohd Asri dan Dato' Muhammad Nasir, hanya kerana selepas PRU 1973, PAS mempunyai kuasa majoriti dgn 22 kerusi dan UMNO hanya 13 kerusi, dan tidak memerlukan sebarang usaha bergabung antara PAS dan UMNO.

4. Dalam tempoh (1973-1978) Datuk Mohd Asri selaku Presiden PAS dan Dato' Muhammad Nasir telah dikaitkan dengan pelbagai spekulasi dan masalah khususnya melibatkan Pas di Kelantan. Hakikatnya spekulasi dan tuduhan tersebut adalah hasil putar belit fakta sebahagian pemimpin dan ahli2 PAS yg tidak berpuashati dgn perpaduan PAS-UMNO.

5. Krisis Kepimipinan PAS Kelantan 1977 dikatakan timbul hasil ketidakpuasan hati terhadap Menteri Besar, Dato'Haji Muhammad Nasir. Beliau dipecat sebagai MB Kelantan oleh Pucuk Pemimpin PAS Kelantan itu sendiri.

6. Sementara Datuk Mohd Asri mula ditendang keluar oleh Pucuk Pemimpin PAS Kelantan selepas PRU 1978, dengan desakan-desakan supaya beliau meletakkan jawatan selaku Yang Dipertua Agung PAS, desakan yang datang dari beberapa pimpinan Pas antaranya dengan Pesuruhjaya Pas Kelantan dan Ketua Dewan Ulama' Pas Pusat Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat. Beliau akhirnya mengumumkan perletakan jawatan sebagi Yang Dipertua Agung PAS pada 23 Oktober 1982.

FAKTA TAMBAHAN 11.

.Krisis Kepimipinan PAS Kelantan 1977 ini yg membawa kepada undi tidak percaya kepada MB Kelantan pada 15 Oktober 1978.
Apapun Kerajaan Pusat ketika itu menghormati keputusan yg dibuat oleh PAS Kelantan, atas dasar persefahaman dan tidak masuk campur dgn alasan yg diberi oleh PAS Kelantan itu dgn mendakwa perkara itu merupakan soal rumah tangga PAS.

8. Tumbangnya Dato' Muhammad Nasir akibat perebutan kuasa dalam PAS, telah menyebabkn berlakulah rusuhan yg dimulakan oleh penyokong Nasir di Kota Bharu. Rusuhan ini telah mengakibatkan kerosakkan harta benda, mengancam nyawa dan keselamatan rakyat dan juga mengancam keselamatan negeri Kelantan.

9. Seperti yang dinyatakan oleh Tun Hussein Onn didalam ucapan beliau pada 9 Disember 1977, selaku perdana menteri ketika itu, belau harus bertanggungjawab di atas keselamatan negara dan kebajikan rakyat, yang dikhuatiri rusuhan diKelantan mungkin akan merebak ke negeri2 lain, dan mengengkang rusuhan seperti peristiwa 13mei berulang.

10. Pada November 1977,Parlimen Persekutuan meluluskan rang undang-undang darurat Kelantan yang meletakkan Kelantan ditadbir secara terus oleh Kerajaan Pusat.

11. Rang undang2 Darurat Kelantan dirangka bersama menteri2 PAS yg ketika itu masih lagi bersama-sama UMNO dalam jemaah Menteri. Dan diluluskan oleh Parlimen setelah mendapat persetujuan majoriti termasuk dr kalangan menteri PAS sendiri.

12. Setelah Kelantan dibawah Darurat. Datuk Mohd Asri menerima tekanan dari beberapa pimpinan Pas terutamanya Nik Aziz selaku Pesuruhjaya Pas Kelantan dan Ketua Dewan Ulama' Pas Pusat yg dari awal begitu lantang menetang gabungan PAS-BN.

13. Hasil dari desakan itu, Haji Hassan Adli Arshad selaku Timb. Yang DiPertua Agung PAS dijadikan kambing hitam PAS apabila beliau dipecat oleh Datuk Mohd Asri yg kononnya beliau menjadi ketua menteri2 PAS yg menyokong rang undang-undang Darurat.

14. Malah beberapa pimpinan Pas yg menentang gabungan PAS-UMNO ketika itu terutamanya Nik Aziz mula menunjukkan sikap memberontak dalam perikatan gabungan PAS-UMNO, menetang setiap arahan dan perlaksanaan kemajuan yg dilakukan BN di Kelantan.

15. Pemberontakan dalaman ini memungkin barah berlaku dalam BN, hasil ketiadaan disiplin pemimpin PAS ini, telah menyebabkan UMNO terpaksa membuka tali yg mengabungkan PAS-UMNO.

16. Rentetan dari itu juga menyebabkan Krisis dalaman PAS yang kepada perpecahan PAS pada beberapa parti serpihan seperti Berjasa dan Hamim.

17. Keluarnya PAS dari gabungan BN-UMNO, telah menyaksikan satu PRK Kelantan diadakan pada Mac 1978.

18. Pada PRK mac 1978, rakyat menjadi gempar setelah pekong yg selama ini disimpan oleh beberapa pimpinan Pas diantaranya Nik Aziz ketika itu terbongkar, apabila isu pemberian kontrak balak diberikan sewenang-wenangnya membuktikan bahawa PAS cuba menggadaikan Negeri Kelantan.

**end**

Saturday, October 30, 2010

BN Tawan Kg.Istimewa Batu Sapi, Sandakan.

Malam tanggal 28 Oktober saya bersama rombongan Parti Barisan Nasional yang di Ketuai oleh Ketua Menteri Sabah,Datuk Seri Panglima Musa Aman mnghadiri majlis Pemimpin Bersama Rakyat yang diadakan di Balairaya Kampung Istemewa, Batu Sapi, Sandakan.

Kehadiran calon BN Batu Sapi, Datin Linda Tsen Thau Lin mendapat sambutan lebih 500 orang penduduk di kampung itu, jelas dapat dilihat dari setiap riak wajah penduduk di kampung itu memberi gambaran jujur mereka amat menyenangi pilihan calon parti BN yang dipilih. 

Wednesday, October 27, 2010

Penamaan Calon Pilihanraya Kecil P.185 Batu Sapi, Sandakan Berjalan Dengan Baik.

Pagi tadi 26 Okt 2010 saya telah menghadiri majlis penamaan calon bagi kawasan Pilihanraya Kecil P.185 Batu Sapi, Sandakan yang diadakan di Dewan Masyarakat Sandakan. Tiga nama calon yang mewakili tiga buah parti telah disahkan layak bertanding pada Pilihanraya kecil kali ini. Tiga calon itu ialah Linda Tsen Thau Lin mewakili parti Barisan Nasional, Haji Ansari Abdullah mewakili PKR dan Datuk Yong Teck Lee mewakili SAPP.

Dianggarkan seramai 5000 ribu orang yang mewakili ketiga-tiga parti tersebut telah menyertai penamaan calon pada pagi itu. Tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku kecuali provokasi kata-kata kesat yang disuarakan oleh parti PKR terhadap penyokong-penyokong Barisan Nasional, namun atas kebijaksanaan pihak keselamatan PDRM provokasi itu dapat ditangani dengan sebaik mungkin.

Salam.

DARD.
 
 
 
 

Tuesday, October 26, 2010

Kehangatan Pilihanraya Kecil P.185 Batu Sapi, Sandakan Semakin Hangat.

Pilihanraya Kecil P.185 Batu Sapi, Sandakan semakin terasa bahang kehangatannya, walaupun masih belum dalam suasana berkempen kehangatannya sudah mulai dapat saya rasai. Seperti kebiasaan suasana pilihanraya suara-suara berbaur kempen telah mulai kedengaran di mana-mana.

Selaku Setiausaha Barisan Nasional Negeri Sabah saya mula berkampung di kawasan Pilihanraya P.185 Batu Sapi, Sandakan pada 23 Oktober 2010, begitu juga dengan para pemimpin  kompenen Parti Barisan Nasional dari seluruh negeri Sabah turut sama berkampung di kawasan Pilihanraya ini. Harapan kita agar pilihanraya yang akan diadakan kali ini dapat berjalan dengan lancar dan teratur tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.

Salam.

DARD
 
 
 
 
 
 

Tuesday, October 12, 2010

Ucapan kedua saya di United Nations, New York.

STATEMENT BY THE HOUOURABLE MR. ABDUL RAHMAN DAHLAN, MEMBER OF PARLIAMENT AND REPRESENTATIVE OF MALAYSIA ON AGENDA ITEM 18(b) "MACROECONOMIC POLICY QUESTIONS – INTERNATIONAL FINANCIAL SYSTEM AND DEVELOPMENT" AT THE SECOND COMMITTEE OF THE 65th SESSION OF THE UNITED NATIONS GENERAL ASSEMBLY, NEW YORK, 11 OCTOBER 2010

Madam Chair,

Malaysia associates itself with the statement delivered by Yemen on behalf of G77 and China; and Indonesia on behalf of ASEAN.

Madam Chair,

2.Over the past year, discussions on how to strengthen the international financial system has taken place at various meetings and international forums. The world has also witnessed the introduction of substantial fiscal stimulus packages, proposals for regulatory reforms and various policy measures to stabilize and restore market confidence in the financial system. These measures were necessary and have proven to contribute towards stabilizing the global financial markets.

3.However, the question remains on whether the measures that we took to address the financial crisis today will be able to ensure our economic sustainability in the future, or is it another short term measure that will eventually lead to the next world economic crisis.

Madam Chair,

4. The Secretary General's report on international financial system and development has identified 5 elements to strengthen the international financial architecture, namely:

One : Reform of international financial regulation;
Two: Urgent need for multilateral surveillance and policy coordination;
Three: Effective global financial safety net;
Four: International reserve system; and
Five : The need for governance reform at the Bretton Woods Institutions.

5.While concurring with the findings reflected in the Secretary General's report, Malaysia is of the view that regulatory reforms at national level should also be given adequate attention. Member states, especially from the developing world, should be given assistance in the form of training and capacity building to develop a stable domestic financial structure, making these states resilient and be able to withstand future crisis.

Madam Chair,

6.Malaysia is looking forward to the outcome of the discussion on a review of IMF quota as part of the efforts on governance reform at the Bretton Woods Institutions. To ensure the rights of developing countries to economic stability and sustainable development, we continue to call for a more balanced representation of developed and developing countries both in the IMF and the World Bank.

Madam Chair,

7. Last year, when we took the floor under the same agenda item, Malaysia had proposed for a greater integration of Islamic finance with the international financial system. Today, we still strongly believe that Islamic finance promotes a coherent economic system and its elements should be considered in the reform of international financial regulations.

8.Malaysia has been at the forefront in of support of global growth and development of Islamic finance through capacity building endeavors.

9. Malaysia's "sukuk" or bond market has come a long way since the issuance of the first global sovereign "sukuk" by Malaysian Government in 2002. It has now evolved into the worlds's largest Islamic bond market, counting for more than fifty percent of the global "sukuk" issuances in the first half of 2010. This achievement has complemented the success of other financial policies and regulations undertaken by the Malaysian government, to ensure sustainable economic development for Malaysia.

Madam Chair,

10.Malaysia looks forward to more positive developments in the area of international financial reform, with the inclusion of elements of the Islamic financial system in the process.

Thank you Madam Chair.

Sent via BlackBerry from T-Mobile

Friday, October 08, 2010

My speech at the United Nations 6th Committee, New York.

STATEMENT BY YB DATO ABDUL RAHMAN DAHLAN, MEMBER OF PARLIAMENT MALAYSIA
AT THE UN 65th GENERAL ASSEMBLY'S SIXTH COMMITTEE
AGENDA ITEM 107: MEASURES TO ELIMINATE INTERNATIONAL TERRORISM
5 OCTOBER 2010.

Mr. Chairman,
At the outset, allow me to align my delegation's statement with the statements made by Iran on behalf of the Non-Aligned Movement, and by Syria on behalf of the OIC. Malaysia takes note of the Report of the Secretary-General on "Measures to Eliminate Terrorism", as contained in document A/65/175.

2.Malaysia would like to thank the Chairman of the Working Group, Ambassador Rohan Perera and the Coordinator Ms. Maria Telalian, for their continuous efforts to finalize the draft comprehensive convention on international terrorism (CCIT). Malaysia is convinced that continuous efforts aimed at bridging the gap across the division of views will ultimately result in success.

3.Malaysia takes note of the significant efforts undertaken by Member States to implement General Assembly resolution 64/118 – "Measures to Eliminate International Terrorism". Malaysia also records its appreciation for the efforts of the Secretary-General in fulfilling the mandate under General Assembly resolution 49/60 of 9 December 1994 and acknowledges the Report of the Secretary-General on the measures taken at the national and international levels on combating international terrorism. The feedback received from relevant international organizations on the implementation of the Declaration on Measures to Eliminate International Terrorism is also helpful for the consideration of Member States. Malaysia further notes the report of the Ad Hoc Committee [A/65/37] which met at the United Nations Headquarters from 12 to 16 April 2010 for the 14th session.

4.As a measure of progress in the international coordination of the fight against terrorism, Malaysia welcomes the adoption of the Convention on the Suppression of Unlawful Acts Relating to International Civil Aviation (Beijing Convention) and the Protocol Supplementary to the Convention for the Suppression of Unlawful Seizure of Aircraft (Beijing Protocol) during the Diplomatic Conference on Aviation Security under the auspices of the International Civil Aviation Organization (ICAO) in Beijing on 10 September 2010. The treaties have updated the existing sectoral conventions by specifically criminalizing the act of using civil aircraft as a weapon, and of using dangerous materials to attack aircraft or other targets on the ground. Unfortunately as is in all crime-fighting measures, it is one step behind the creativity of the criminals.

Mr. Chairman,

5.This past year has seen a disturbing continuation, if not escalation, of incidents of suicide bombings, assassinations and coordinated attacks against civilians and civilian property causing fear and loss of human lives especially in the conflict areas such as Iraq, Afghanistan and Pakistan. Military might cannot singularly solve this problem. The root causes of recourse to violence to achieve objectives must be effectively addressed. This must be one of the United Nations' raison d'être as it pursues the United Nations Global Counter-Terrorism Strategy of 8 September 2006. In Malaysia's view, preventive measures such as de-radicalization and preventing the increasing terrorist use of the Internet to disseminate propaganda and carry out recruitment as well as to acquire financial and logistical support, should be further explored and be given equal if not more emphasis. Long-term responses may also reside in democratization, education, improving economic conditions, and resolving regional conflicts such as the Palestinian-Israeli conflict.


Mr. Chairman,

6.In spite of Malaysia's best efforts to maintain close surveillance on terrorists' activities, Malaysia is aware that the insidious operation of terrorists slips through cracks in the legal systems and enforcement mechanism at the slightest relaxation of vigilance or complacency as seen in the case of Jemaah Islamiyah, al-Qaeda and Abu Sayyaf.

As part of its main preventive strategy, Malaysia established the Special Task Force for Operations and Counter-Terrorism under the Royal Malaysia Police on 1 March 2009. The Special Task Force is very much at the forefront on counter terrorism. The Special Task Force functions to enhance operational and intelligence strategies against terrorism, organised crime and money laundering as well as to strengthen existing ties and foster new relationships of mutual cooperation with international and other states' law enforcement and counter-terrorism components.

Mr. Chairman,

With reference to Paragraph 10(a) of General Assembly resolution A/RES/49/60, Malaysia is undertaking legislative action to amend the relevant laws to enable it to accede to the remaining international counter-terrorism conventions. Further legislative action is also being considered with reference to the Beijing Convention and the Beijing Protocol that were recently adopted.

With regard to the elaboration of the draft CCIT, Malaysia looks forward to further constructive deliberations at the Sixth Committee. As demonstrated at the recent ICAO Conference, the differences that have stale-mated the process at the Sixth Committee are not insurmountable and Malaysia is optimistic that the way forward lies in addressing the legitimate concerns of all the parties involved.

Mr. Chairman,

Malaysia reiterates the importance of convening a high-level conference under the auspices of the United Nations and in this regard supports Egypt's proposal. We are of the view that the conference will serve as an important way forward to address the challenges handicapping global counter terrorism efforts. Therefore the convening of the conference should not be made to hinge on the conclusion of the CCIT.

Countering terrorism and addressing the conditions conducive to the spread of terrorism require a global collaborative effort. Success in defeating terrorism can only be achieved if the conditions conducive to terrorism, including unresolved conflicts, are addressed. To this end, the overriding principle is and always should be that measures against terrorism should not violate the sanctity of national sovereignty, territorial integrity and political independence of States.

Thank you, Mr. Chairman.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Kongsi artikel ini: