Thursday, December 31, 2009

Air berkodak dan berwarna merah di Kesapang

Setelah membaca beberapa blog yang menunjukkan keadaan air "telaga tiub" di kampung Kesapang, saya telah menghubungi Jabatan Air KB untuk membuat pemeriksaan bersama dengan Jabatan Kesihatan.

Dari siasatan awal, kedua-dua Jabatan mendapati kualiti air memang ternampak meragukan. Sampel air sudah diambil untuk analisa dan lapuran Jabatan Kesihatan akan menyusul.

Saya simpati dengan keadaan yang dialami dan sedang berbincang apakah yang boleh dibuat dalam masa jangka pendek untuk mengurangkan masalah orang kampung Kesapang.

Saya ada cadangkan telaga tiub (telaga suntik) yang baru di bina disitu tetapi cadangan ini dikatakan tidak praktikal dan tidak dapat menyelesaikan masalah kerana sumber air akan datang daripada sumber mata air yang sama dan diragui kerana kawasan telaga tentunya berdekatan dengan lokasi telaga-telaga sekarang.

Penyaluran bekalan air paip bersih yang dirawat juga adalah merupakan penyelesaian kepada masalah ini. Tetapi ini lebih kepada penyelesaian jangka masa panjang seperti yang sedang dicadangkan oleh kerajaan sekarang, kerana masalah air di KB memerlukan masa dan dana yang banyak untuk diselesaikan.

Mungkin dengan cara pembersihan penapis, filter, tangki dan jenerator penyedut akan dapat membantu dalam jangka pendek. Orang-orang kampung boleh bergotong royong untuk membersihkan tangki dan penapis. Untuk penyelenggaraan jenerator, tenaga luar yang mahir perlu digunakkan. Saya akan bincang dengan Jabatan Air mengenainya.

Saya ingin merakamkan rasa simpati dan kekecewaan saya kepada penduduk yang terlibat.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Friday, December 18, 2009

Terima kasih atas kesabaran Pakcik Joune





Warga emas, Joune Lijar Bin Dila (55 tahun) di Kampung Bugaron Rosok, sedikitpun tidak menyangka taratak unsang yang didiaminya berpuluh tahun akhirnya mendapat perhatian daripada kerajaan untuk dibaik pulih dibawah projek Pro-Khas. Rumah beliau adalah salah satu rumah yang saya lawati hari tersebut untuk meninjau perkembangan terkini projek Pro-Khas di Kota Belud.




Ketika saya temui beliau di rumah kediamannya yang sedang dibaik pulih, dengan wajah bersemangat mengucapkan terima kasih atas bantuan yang telah disalurkan. Beliau sudah telalu lama bersabar menantikan bantuan untuk membaiki rumahnya. Dan syukurlah kerana saya berpeluang menyenaraikan rumah kediaman Joune antara satu dari 100 buah rumah di daerah Kota Belud yang saya senaraikan untuk menerima peruntukan membaik pulih rumah dibawah projek Pro-Khas yang saya kendalikan sebagai Ahli Parlimen Kota Belud.

Saya ingin maklumkan, buat masa ini kesemua 100 buah rumah yang disenaraikan dalam projek Pro-Khas di seluruh daerah ini hampir siap dibaiki sepenuhnya.





Saya melihat program Pro-Khas ini amat berkesan sekali kerana ianya dapat disalurkan dengan cepat dibandingkan rumah PPRT yang mengambil masa yang agak lama untuk dilaksanakan. Konsepnya agak berbeza di mana Pro-Khas memperuntukkan bajet untuk pembaikan dibandingkan dengan projek perumahan PPRT yang membina rumah baru. Selalunya program PPRT akan berdepan dengan banyak halangan. Antaranya ialah bajet yang terlalu besar dan persoalan tapak tanah.



Saya betul-betul berharap untuk tahun hadapan (2010) Kerajaan Persekutuan akan terus menyalurkan peruntukan yang seumpamanya memandangkan masih banyak lagi rumah-rumah di seluruh daerah ini yang perlu dibaiki pulih bagi memberi keselesaan kepada penduduk kampung.

Walaupun peruntukan yang diagih-agihkan untuk setiap sebuah rumah yang layak menerima bantuan ini tidaklah sebesar rumah PPRT, namun ianya mampu untuk memperbaiki kedaifan keadaan rumah-rumah orang kampung yang terlibat.




Kerajaan sebenarnya prihatin terhadap masalah perumahan bagi orang yang kurang kemampuan di Kota Belud. Malah perjuangan kerajaan Barisan Nasional untuk rakyat bukan perjuangan bermusim.

Kerajaan yang ada sekarang berjuang dan membela rakyat tanpa mengira waktu, tidak kira sebelum pilihanraya atau selepas pilihanraya dan apa yang dicanangkan oleh kerajaan bukan retorik politik semata-mata, sebaliknya telah dibuktikan melalui usaha membaiki kehidupan rakyatnya.



Sebenarnya saya merasa seronok dan mendapat kepuasan hati bila dapat turun ke akar umbi melalui program tinjauan mesra bulanan saya. Tiada protokol, tiada kompang dan tiada bunga manggar untuk menyambut kedatangan saya. Hanya yang ada ialah kecerian yang terpancar diwajah mereka yang dapat dibantu. Keceriaan ini tidak ternilai rasanya. Setiap bulan saya akan mengadakan lawatan seperti ini tanpa memberitahu secara rasmi kepada JKKK, Ketua Kampung atau pemimpin-pemimpin tempatan. Saya dan pegawai-pegawai saya sahaja yang terlibat.




Saya berkesempatan naik ke rumah salah seorang yang dibantu. Di dalam rumahnya yang begitu menyedihkan itu, saya ternampak bendera BN yang digunakan untuk menampal lubang di rumahnya. Rumah itu tidak mempunyai bilik. Disitulah dapur, disitulah bilik tidur dan disitulah ruang tamu. Saya sayu melihat keadaan rumah itu. Masih ramai rakyat Kota Belud yang masih miskin tegar yang perlukan pembelaan.

Saya berdoa agar satu hari tidak wujud lagi rumah-rumah di Kota Belud yang sebegini rupa. InsyaAllah.

Tuesday, December 15, 2009

BN hampir kalah undian Bajet 2010

Semalam kerajaan nyaris-nyaris kalah dalam undian untuk meluluskan bajet 2010.  Kerajaan menang pengundian tersebut dengan majoriti 3 (BN-66, PR-63). Implikasi jika kerajaan kalah dalam undian tersebut bermakna kerajaan akan kehilangan "moral authority" untuk terus menjadi kerajaan.

Tradisi di House of Commons UK mengambarkan bahawa kerajaan yang kalah dalam undian bajet patut berundur kerana dilihat sebagai kerajaan yang ditolak.

Jadi peristiwa semalam itu sepatutnya menjadi iktibar kepada ahli-ahli Parlimen BN.  Dari segi jumlah, BN mempunyai 137 MP berbanding dengan 82 untuk Pakatan dan 3 bebas. Tidak ada sebab BN boleh kalah dalam undian. Mungkin kerana alpa dan ketidakperihatinan menyebabkan keadaan sedemikian rupa.

Menteri-menteri, timbalan menteri-menteri perlu berada di dalam dewan jika tidak mempunyai program di luar. Begitu juga dengan bekas-bekas menteri yang sejak kebelekangan ini jarang ke Parlimen. Malah pemimpin-pemimpin tinggi yang tidak lagi memegang jawatan dalam parti masing-masing juga sepatutnya meluangkan masa untuk ke Parlimen.

Pembangkang akan menggunakan taktik "ambush" atau serang hendap untuk memalukan kerajaan dengan mengagalkan undian setiap rang undang-undang dan usul. Taktik ini tidak salah dari segi peraturan tetapi agak ketandusan moral.

Apapun, perlu ada perubahan dari segi pendekatan terhadap kehadiran di dalam Parlimen bagi pihak BN.

Friday, December 11, 2009

Debat bola satukan pembangkang dan kerajaan

Semalam di Parlimen, isu mengenai keadaan sukan bolasepak negara mendominasikan perbahasan peringkat jawatankuasa Kementerian Belia dan Sukan. Ramai ahli Parlimen dari pihak kerajaan dan pembangkang mengambil bahagian. Inilah satu-satunya isu yang mana kedua belah pihak bersetuju dalam banyak perkara. Berikut adalah sorotan perbahasan tersebut.


Dato' Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Terima kasih Tuan Pengerusi. Saya juga 
ingin mengambil bahagian dalam perdebatan butiran kod 020200 - Pembangunan Sukan di bawah Kementerian Belia dan Sukan. Bercakap mengenai bola sepak ini Tuan Pengerusi, kadang- kadang kita mendapat jawapan daripada kementerian, kata mereka bola sepak ini sama tarafnya dengan sukan-sukan yang lain. Kita mempunyai sembilan atau sepuluh, di mana Malaysia berada di dalam top 10. Tidak boleh begitu, Yang Berhormat Menteri.  
Bola sepak ini adalah satu sukan yang pada saya adalah sukan yang paling termasyhur, 
terunggul, yang menjadi sukan bukan sahaja dari segi semangat kesukanan, tetapi boleh menjadi alat perpaduan. Ini kadang-kadang kalau kita bertanya tentang kemajuan bola sepak, dikatakanlah,buat hendak bising fasal bola sepak sebab kita ini nombor top 10 dalam squash, bowling, lawn ball, equestrian, tomoi, gimnastik.  


Ini bukan satu perbandingan yang tepat. Bola sepak ini adalah satu sukan yang pada saya 
menjangkaui fahaman politik pun, yang itu di Stadium Shah Alam yang membakar kerusi itu, 
saya rasa bukan orang by partisan itu. Dia tidak melihat kepada parti. Malah saya pasti kalau 
Kelantan menang pada waktu itu mungkin Yang Berhormat Pokok Sena peluk dengan Yang 
Berhormat Jeli. Itu pentingnya bola sepak ini Tuan Pengerusi.  Jadi, saya minta supaya kita dapat perspektif yang betul.  Jangan rangkumkan bola sepak ini dengan sukan-sukan yang lain.   Kita berterima kasih kepada Datuk Nicole Ann David dengan skuasynya kita berterima kasih.  Akan tetapi bola sepak ini perlu dilihat sebagai satu sukan yang paling utama di dalam negara kita.   


Jadi Tuan Pengerusi,  kalau kita melihat daripada negara-negara yang lain, saya pernah sebut ini di Jepun contohnya pada permulaan Liga-J, J-League.  Syarikat-syarikat korporat daripada Jepun dan GLC Jepun tidak pun mahu untuk memberi penajaan, sebab kata mereka ini tidak begitu penting kepada business mereka.  Akan tetapi apabila diwajibkan oleh Kerajaan Jepun supaya GLC-GLC ini menaja pasukan-pasukan dalam J-League ini, maka sekarang Liga-J ini sudah terkenal ke seluruh dunia.  Mengapa kita tidak buat di Malaysia?  Kita wajibkan syarikat-syarikat besar terutamanya GLC.  Celcom, RM500 juta untung tahun ini.  Mengapa tidak boleh gunakan sedikit wang itu untuk membantu pembangunan bola sepak contohnya.   Saya  ingin bertanya kepada Yang Berhormat Menteri, bolehkah tidak kita mewajibkan GLC yang berjaya mengaut untung yang begitu banyak ini wajibkan mereka untuk menaja setiap pasukan di dalam negara kita ini, negeri-negeri dan juga kelab-kelab ini?  


Kemudiannya Tuan Pengerusi, saya juga ingin bertanya apakah inisiatif daripada kementerian, kerana satu lagi komponen yang lebih besar dan penting dalam pembangunan bola sepak ini ialah kelab penyokong, fan club.  Apakah usaha kerajaan dan kementerian khususnya untuk memberi sedikit kekuatan kepada fan club ini, kerana mereka inilah yang boleh menggembleng dan memberi sedikit semangat kepada penonton-penonton datang beramai- ramai ke stadium dan sebagainya? Adakah mereka ini diberi sedikit peruntukan kewangan kepada kelab-kelab penyokong yang rasmi?  Memang banyak kelab penyokong yang mungkin tidak rasmi, tetapi yang rasmi bernaung di bawah football association masing-masing. Saya rasa perlu diberi peruntukan supaya mereka ini boleh mengadakan program-program mereka, menaikkan semangat penyokong-penyokong tempatan dan sebagainya.   



Tuan Pengerusi, kadang-kadang apabila kita bercakap tentang bola sepak ini, ia bermula 
jauh di tempat-tempat yang bermasalah.  Kadangkala apabila majlis daerah ingin membuat 

sesuatu bangunan, kawasan pertama yang dikorbankan ialah padang majlis daerah.  Kadang- kadang bagi sukan mereka berkompromi.  Jikalau dulu mungkin measurement padang bola itu cukup.  Akan tetapi diambil sedikit 30% dan dikecilkan measurement padang itu.  Ada gol, penalty box dan sebagainya tetapi tidak mengikuti spesifikasi FAM.  Begitu juga di sekolah- sekolah, apabila ada makmal komputer dibuat, kalau ada bangunan-bangunan tambahan yang perlu dibuat selalunya acap kali yang menjadi korban ialah padang bola sepak sekolah tersebut.   


Jadi, ini saya minta juga  kalau boleh kementerian bekerjasama dengan  Kementerian 
Pelajaran dan juga kementerian yang mengawasi majlis daerah ini supaya padang-padang ini dapat dipertahankan menjadi tempat untuk menjana talent di peringkat akar umbi. 

Dato' Zahrain bin Mohamed Hashim [Bayan Baru]:  Ya, terima kasih Yang Berhormat 
Timbalan Menteri.  Saya dok tunggu pasal bola sepak ini, tengah hot hendak bincang ini.  Bola sepak ini yang diperkatakan oleh Yang Berhormat Timbalan Menteri tadi komitmen kerajaan kepada bola sepak di Malaysia ini sebagai salah satu tahap yang tinggi sebab ia permainan yang popular. Akan tetapi, untuk mengurus tadbir bola sepak di Malaysia ini perlu wang sebab ia sudah profesional.  Saya sempat hadir mesyuarat di FAM baru-baru ini.  Keluhan FAM ialah khususnya isu wang, isu support kewangan dan tentang sponsorship.  Kita dahulu apabila Dunhill sponsor wangnya lumayan, lebih kurang RM35 juta setahun, tetapi sekarang TMNet hanya RM9 juta. Pendapatan FAM selain daripada sponsor ialah geran yang sungguh kecil daripada Kerajaan Pusat melalui Majlis Sukan Negara. Jadi keseluruhan pendapatan FAM hanya RM16 juta untuk mentadbir dan mengendali 

wadah bola sepak Malaysia ini. Kita melalui zaman profesionalisme ini memang menghadapi 
masalah bukan hanya di FAM termasuk negeri-negeri yang memberi feedback kepada FAM. 
Saya hendak mencadangkan dalam mesyuarat FAM baru-baru ini, kita kalau boleh hendak 
memohon geran daripada Kerajaan Pusat. Tadi salah seorang rakan iaitu Yang Berhormat 
Nibong Tebal mencadangkan sebanyak RM20 juta untuk diberi kepada FAM supaya dengan 
wang ini boleh membantu negeri-negeri dan juga membantu untuk meningkatkan tahap bola 
sepak di negara kita.  Hanya bercakap bagaimana hendak perbetulkan dan memperbaiki 
permainan bola sepak tidak cukup. Ia kena ada wang. Isu Dunhill dan TM Net sudah menjadi 
masalah. Kekurangan lebih kurang RM20 juta itu, saya minta kalau boleh Kerajaan Pusat 
menimbangkan untuk memberi FAM satu geran. Terima kasih. 


Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Sekejap Yang Berhormat Timbalan Menteri. 
Tuan Abdullah Sani bin Abdul Hamid [Kuala Langat]: Yang Berhormat Timbalan 
Menteri, sekali dengan bola sepak. Tuan Pengerusi, Yang Berhormat Kota Belud duduk dahulu, beri saya peluang. [Ketawa]  

Terima kasih Tuan Pengerusi. Bila bola sahaja semua orang akan menjurus kepada 
kewarasan khusyuknya melihat pembangunan sukan bola sepak. Saya melihat daripada 
perkembangan awalan sehingga sekarang bila mana bola sepak itu diangkat permainan yang begitu popular. Saya kagum kerana itu adalah agenda utama Menteri Belia dan Sukan dalam memperkasakan kehebatan bola sepak kita ini. Saya agak sedikit kecil hati bila mana FAM telah pun melarang pemain bola sepak luar negara menyertai Liga Super kita. Melihat daripada sudut peningkatan prestasi pemain itu nampak menjurus kepada kemeruduman. 
Saya mencadangkan kementerian menggunakan kuasa yang ada untuk mencadangkan 
supaya pemain-pemain luar negara ini diberi ruang kembali dan diangkat kekuatan pasukan 
negara kita di dalam kancah persada dunia. Itu pandangan saya Yang Berhormat Timbalan 
Menteri. Terima kasih. 


Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Terima kasih Tuan Pengerusi. Yang 
Berhormat Bayan Baru tadi minta RM20 juta. Sebenarnya Yang Berhormat Tuan Pengerusi, 
kalau kementerian ini sanggup meminta daripada Parlimen RM200 juta saya rasa semua Ahli 
Parlimen ini akan selesaikan masalah itu. Tidak ada masalah sebab komitmen Ahli-ahli Parlimen dan juga kepentingan bola sepak ini tidak boleh dipertikaikan. Takkan RM20 juta tidak boleh, RM200 juta kita boleh beri. RM200 juta kita boleh beri, tiada masalah. Saya percaya dengan kewibawaan Yang Berhormat Timbalan Menteri dan Ahli-ahli Parlimen akan menyokong kelulusan peruntukan tersebut. 


Akan tetapi tadi Yang Berhormat menyatakan bahawa GLC akan mengkaji, apakah boleh 
kita minta GLC ini memberi tajaan? Saya kira Yang Berhormat Timbalan Menteri kalau kita 

menyorot semula pengalaman kita dengan GLC ini, kalau kita hanya memberi opsyen kepada mereka, mereka tidak akan datang untuk memberi tajaan. Pengalaman di Jepun, syarikat- syarikat GLC Kerajaan Jepun hanya menaja apabila ada satu desakan daripada kementerian. Itu pun mereka liat dan malas sebab mereka hanya memberi pada awalnya itu bukan berdasarkan kepada kemahuan mereka supaya pasukan bola sepak Jepun itu meningkat, tidak. Mereka katakan, “Ah! Ini adalah sebahagian daripada bajet CSR sahaja!”.  Akan tetapi apabila pasukan bola sepak  Jepun, Liga-J ini sudah melonjak naik dan seluruh dunia sedang melihat mereka, berpusu-pusu syarikat-syarikat ini mahu menaja kelab-kelab dan juga pasukan-pasukan yang bertanding di dalam Liga-J. 


Jadi soalan saya Yang Berhormat Timbalan Menteri ialah, ini bukan lagi soal minta 
mengkaji tetapi mewajibkan mereka terutamanya GLC yang untung beratus juta ini. Terima kasih. 


Dato’ Razali bin Haji Ibrahim: Yang Berhormat Bayan Baru telah pun memberi 
perspektif tentang sponsorship. Betullah bila kita pro cari duit sendiri sebab itu hasratnya. RM20 juta saya rasa tiada masalah. Yang Berhormat Kota Belud boleh beri RM200 juta. [Ketawa] 
Bukan dia beri tetapi bersetuju untuk meluluskan, kita luluskan. Akan tetapi persoalan kepada kementerian berapa jumlah yang boleh menjadikan pasukan bola sepak kita ini terkenal atau ternama? RM20 juta? RM200 juta? Adakah dengan RM20 juta yang diminta itu kita boleh jadi nombor satu dalam dunia ataupun sama nombor 75 yang pernah kita capai pada suatu ketika dahulu?  


Tuan M. Manogaran [Telok Intan]: [Bangun]   


Dato’ Razali bin Haji Ibrahim: Ini adalah satu..  Sekejaplah Yang Berhormat. Tiga orang 
bercakap. Saya dengar tadi saya hendak jawab dahulu. Saya akan beri Yang Berhormat sekejap lagi. Sekejap sahaja. Maknanya perkara ini perlu dilihat secara praktikal. Kalau minta RM20 juta kita beri akhirnya begitu juga apa lagi hendak cari? Takkan hendak beri lagi sebab itu perkara ini saya rasa Yang Berhormat Bayan Baru memang terlibat dalam sukan bola sepak maka kita cari jalan. 
Bukan soal RM20 juta atau RM200 juta. Seperti yang dicadangkan oleh Yang Berhormat Kota Belud tentang GLC ini, tidak ada GLC yang hendak associate dengan izin,  diri mereka, branding mereka with a loser. Tidak ada syarikat yang bila menaja itu kepada pasukan yang kalah. Dia akan membawa turun jenama mereka sama dengan pasukan yang dia taja. Oleh sebab itu apabila kalah sahaja dia lari. Semua orang hendak associate dengan a winner. Itu seperti Yang Berhormat Bayan Baru sebut yang boleh kita jadikan iktibar, tetapi Yang Berhormat Kota Belud memberi dimensi yang berbeza. 

Dato’ Zahrain bin Mohamed Hashim [Bayan Baru]: Terima kasih Yang Berhormat 
Timbalan Menteri. Perkara ini saya setuju tentang syarikat-syarikat GLC don’t want to associate with a loser, tetapi isunya chicken and egg sekarang ini. Kita wadah bola sepak Malaysia melalui zaman corruption, rasuah yang berat, yang turut menurunkan prestasi bola sepak di negara kita. 



Akan tetapi sekarang ini kita hendak pulihkan semula. Saya rasa di peringkat FAM baru kita 
bincangkan dengan terperinci akan cara-cara. Pokoknya ialah wang! Kalau kita hendak cakap GLC dan seperti rakan saya Yang Berhormat Kota Belud cakap tadi, saya setuju. Kerajaan kena ambil iktibar untuk mendesak GLC untuk membantu. 

Saya pernah membawa perkara ini kepada Petronas sendiri dan pemimpin Petronas 
berkata, “Ah! Football? Forget it! Waste of time!”. Ini pimpinan di peringkat Petronas. Jadi kalau kerajaan boleh ambil iktibar untuk meminta Petronas yang 100% owned by kerajaan. Kalau boleh beri beratus-ratus juta untuk F1, tidak begitu popular sport itu pun dan bukan kita top number one pun, apa salahnya kalau  berpuluh-puluh juta itu beri sedikit kepada bola sepak. Saya yakin dan saya sebut RM20 juta sebab itu anggaran yang kami bincang di peringkat FAM. Kami rasa RM20 juta mencukupi untuk bermula. For a start to bimbing dan didik semula pasukan bola sepak Malaysia yang lebih mantap dan kuat pada masa hadapan. Insya-Allah.





Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Sedikit sahaja Yang Berhormat Timbalan 
Menteri. Boleh ya Tuan Pengerusi? Saya tidak berapa selesa dengan mengatakan bahawa GLC ini tidak mahu memberi tajaan kerana sukan ini sukan yang kalah. Baru sebentar tadi Yang Berhormat Timbalan Menteri mengatakan bahawa sukan ini adalah sukan yang paling popular dan terbukti di dalam pertandingan akhir di antara Kelantan dan Negeri Sembilan baru-baru ini, stadium penuh! Maknanya ada inherent demand di dalam negara kita ini. Cuma yang penting sekarang ini ialah seperti mana Yang Berhormat Bayan Baru berkata tadi chicken and egg


Bagaimana kita hendak menetaskan telur ini?  Saya bagi contoh semula kepada Jepun. Pada awalnya tidak ada orang pun yang tahu tentang Liga J ataupun pertandingan bola sepak di Jepun tetapi ada usaha kerajaan untuk memaksa GLC ini untuk memberi tajaan dan dikaitkan pula dengan kalau mereka malas pada mulanya untuk menaja dikaitkan dengan CSR mereka, perkara ini boleh berlaku. Jadi saya rasa perkara ini dengan keprihatinan Yang Berhormat Timbalan Menteri saya faham pernah lama dalam kementerian ini, saya rasa idea ini boleh diketengahkan dan boleh dijadikan sebagai asas untuk menaikkan prestasi bola sepak kita. Terima kasih.





Dato’ Razali bin Haji Ibrahim: Arahan baru cadangan. Ya baru cadangan. Ini yang saya 
hendak beritahu tetapi dipotong tadi.  Pertamanya saya kata, kawan-kawan pun sebut perkara yang sama, Yang Berhormat pun bersetuju bukan mengenai duit. Ada banyak perkara lain. Saya hanya memberi komen tadi bahawa yang ada sekarang tidak ada GLC yang hendak beri kalau kita tidak baik. Bukan bola sepak, kita tidak baik. Tidak ada orang hendak associate diri dia dengan perkara yang tidak baik. Perkara yang tidak berjaya, jadi kena cari jalan keluar. Saya belum sempat komen apabila dipotong jadi tidak sempat lah komen. Akan tetapi kalau kita hendak paksa perkara itu akan memberi kesan lain. Contoh, mana juga insentif yang diberikan kerajaan akan kehilangan hasil. Boleh kita paksa, dia kata kita sudah bayar 28% cukai kepada kerajaan jadi gunalah duit itu umpamanya. Kalau hendak suruh paksa, boleh, akan terpaksa diwujudkan insentif-insentif tertentu. 

Oleh sebab itu saya katakan tadi perkara yang dicadangkan itu boleh diambil kira tetapi 
bukan Kementerian Belia dan Sukanlah yang memutuskan. Kita boleh paksa semua syarikat 
mesti paksa ikut mana yang orang hendak bagi paksa ni? Ini kerana negara ini bebas, berniaga pun bebas kecuali syarikat-syarikat.. 



Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Jawatankuasa. 


Dato’ Razali bin Haji Ibrahim: Itu maksudnya. 


Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Jawatankuasa. 


Dato’ Razali bin Haji Ibrahim: Okey, jawatankuasa. 


Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Jawatankuasa Pembangunan Sukan mungkin. 


Dato’ Razali bin Haji Ibrahim: Mungkin kita akan bawa kepada peringkat Jawatankuasa 
Kabinet umpamanya. Jadi kita akan bawa sebab itu komen saya tadi perkara yang dicadangkan itu meletakkan satu GLC dengan satu pasukan, boleh selepas kita dapat daripada kementerian tertentu dari segi paksaan itu. Paksaannya bagaimana. 

Dato’ Zahrain bin Mohamed Hashim [Bayan Baru]:  Yang Berhormat Timbalan 
Menteri. Saya hendak beritahu bila kita bincang dan sembang di sini berkenaan bola sepak, bola sepak ini unik.  Kalau Malaysia score gol pembangkang dan Barisan Nasional boleh dakap, peluk dan cium sebab seronok [Ketawa]   


Ini kerana berkenaan bola sepak ini dia unik, kalau kita sokong pasukan Malaysia.  Jadi 
saya cadang, dia adalah faktor yang lebih kuat daripada 1Malaysia, kalau kita guna 1Malaysia untuk hendak mengeratkan ataupun mengadakan unity, kita boleh gunakan bola sepak  ini sama.  Bajet untuk 1Malaysia ini potong sedikit dan beri pada FAM, terima kasih. [Ketawa]  


Tuan Pengerusi:  Ini Yang Berhormat Timbalan Menteri, main bola sepak 60 minit 
sahajakan ataupun 90 minit, kalau main bola.  Jangan sahaja lebih 90 minit kita bincang 
berkenaan hal bola sepak. [Ketawa] 

Tuan Pengerusi:  Kalau ikut suggestion Yang Berhormat Bayan Baru tadi, untuk 
1Malaysia bola sepak berhenti kita politik Yang Berhormat. [Ketawa] 

Dato’ Razali bin Haji Ibrahim:  Ya, betul dan bola sepak... [Ketawa] Tuan Pengerusi, 
bola sepak bukan sahaja dapat menyatukan rakyat tetapi bola sepak dapat menyatukan Ahli 
Parlimen.  Sama ada sedar ataupun tidak tadi, kita telah pun menunjukkan betapa pentingnya bola sepak.  Akan tetapi jika GLC tidak dengar kita cakap ini, surat khabar beritahu bahawa dalam perbincangan ataupun perbahasan belanjawan concern Ahli Parlimen kepada tahap pencapaian bola sepak.  Kalau pun tidak capai kepada kedudukan yang kita harapkan tetapi hasil daripada bola sepak  itu cukup merangkumi semua pihak.   


Oleh sebab itu saya rasa hendak cerita panjang pun semua sudah tahu, dan perkara ini 
akan kita bawa untuk.. 

Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]:  Sedikit sahaja Menteri, cadangan... 
[Ketawa] 

Dato’ Razali bin Haji Ibrahim:  Cadangan... 


Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]:  Setengah minit sahaja.  


Tuan Pengerusi:  Yang Berhormat Kota Belud lagi lontar bola Yang Berhormat.  


Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]:  Tuan Pengerusi, ini amat penting Tuan 
Pengerusi.  Di Sabah Tuan Pengerusi, kalau kita score, dengan pendatang izin pun kita 
peluk. [Ketawa]   


Di stadium itu, dengan “pak om” dan semuanya itu.  Semua kita peluk, betul kata Yang 
Berhormat Bayan Baru, ini sukan perpaduan.  Yang Berhormat Timbalan Menteri, kita mula 

dengan GLC yang mendapat monopoli daripada kerajaan.  Ini kalau mereka kata, kalau tidak 
gunakan perkataan paksaan, kita kata desak.  Start dengan syarikat-syarikat yang mendapat 
monopoli daripada kerajaan.  Saya boleh kira semuanya itu, yang mendapat lesen secara 
monopoli, tanah konsesi untuk perladangan.  Ini berjuta-juta dan beratus juta ringgit keuntungan setiap tahun Tuan Pengerusi... 

Tuan Pengerusi:  Jadi tidak perlu bayar cukai?  


Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]:  Dia bayar cukai Tuan Pengerusi, akan 
tetapi CSR... [Ketawa]   Dia ada satu komponen lagi, CSR dan seperti mana yang dikatakan oleh Yang Berhormat Arau tadi this is before tax jadi saya minta kita start dengan ini.  Ada Celcom contohnya, RM500 juta, untung baru-baru ini, kalau tidak kita buka tel co ini kepada 100 buah syarikat lagi.  Mungkin beri Celcom dengar, mereka perlu menaja pasukan kebangsaan.   










Thursday, December 10, 2009

Kerajaan belanja RM30.2juta hantar pendatang asing tanpa izin.

KUALA LUMPUR, 10 Dis (Bernama) --

Kerajaan terpaksa membelanjakan sejumlah RM30.2 juta untuk menghantar pulang pendatang asing tanpa izin (Pati) ke negara asal mereka bagi tempoh 2007 hingga 2009, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata jumlah itu digunakan untuk menampung kos pengusiran seramai 154,729 orang Pati.
Selain itu, beliau berkata kerajaan juga terpaksa membelanjakan kos sebanyak
RM30 sehari bagi seorang Pati yang ditahan di Depot Imigresen.

"Kos-kos yang terpaksa ditanggung kerajaan adalah meliputi kos harian dan
kos rawatan sahaja. Kos ini tidak termasuk kos perubatan.

"Manakala, kos bagi urusan pengusiran Pati ke negara asing iaitu udara, laut
dan darat pula adalah di bawah tanggungjawab kerajaan," katanya ketika menjawab soalan Mohsin Fadzli Samsuri (PKR-Bagan Serai) di Parlimen di sini mengenai kos pengendalian Pati yang ditahan dan siapa yang menanggung kos pengembalian ke negara asal mereka.

Mohsin Fadzli juga mahu tahu bilangan Pati yang telah ditahan untuk tahun
2006-2008 mengikut pusat-pusat tahanan dan tempoh seseorang itu ditahan.

Abu Seman berkata jumlah keseluruhan bilangan Pati yang ditahan di Depot
Imigresen seluruh negara bagi tempoh tersebut ialah seramai 248,939 orang.

Beliau berkata sebelum seseorang Pati itu dihukum dan kemudian diusir ke
negara asal, mereka akan ditahan di Depot Tahanan Sementara.

Katanya, Pati yang ditahan adalah tertakluk kepada urusan pemeriksaan,
identifikasi, siasatan dan dakwaan oleh pegawai-pegawai imigresen.

"Setelah Pati tersebut disiasat dan dikenakan hukuman (dipenjarakan atau
dikompaun atau kedua-duanya sekali), Pati berkaitan kemudiannya akan diusir kenegara asal mereka," katanya.

Selain itu, beliau berkata tempoh penahanan seseorang Pati ditahan turut
bergantung kepada beberapa faktor lain seperti dokumen perjalanan Pati, tiket
kapal terbang dan pengesahan oleh pihak kedutaan.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, December 08, 2009

Betulkah kenyataan YB Pakatan tak rasis?



Berniat jahat dan bermotifkan politik. Itulah intipati perbahasan saya semalam terhadap usul YB Dato' Ngeh Koo Ham (DAP - BERUAS) untuk memotong gaji Menteri Pelajaran sebanyak RM10 kerana kononnya gagal menangani beberapa isu termasuk tragedi jambatan runtuh di Kg Dipang Perak yang mengorbankan 3 nyawa pelajar yang sedang mengikuti program perkhemahan di situ.

Saya juga berhujah, usul itu berunsur kepada perkauman kerana YB Beruas sengaja mahu menyebut bahawa pelajar-pelajar yang terbunuh adalah pelajar-pelajar yang berbangsa India. Hujah saya senang sahaja. Apa keperluan beliau menyebut bangsa pelajar-pelajar yang maut itu? Apa relevennya fakta pelajar-pelajar tersebut berbangsa India kepada hujah beliau? Bukankah memadai sekadar menyebut jumlah pelajar yang terlibat tanpa menyebut bangsa mereka? Jelas dengan berbuat demikian, ternampak ada usaha untuk memasukkan dimensi perkauman dalam insiden yang menyayat hati itu untuk kepentingan politik. Hujah yang memberi erti seolah-olah berlaku penindasan terhadap sesuatu bangsa tertentu, adalah cara yang paling senang untuk menaikkan kemarahan bangsa tersebut terhadap kerajaan.



Apakah ini hanya satu pandangan atau persepsi?


Ini bukan kali pertama perkara seperti ini berlaku. Kita Kita pernah lihat taktik politik halus ini semasa kematian mendiang Teoh Beng Hock yang dijumpai mati di bangunan pejabat SPRM beberapa bulan yang lalu.

Pada hari kejadian itu, YB Lim Kit Siang (DAP- Ipoh Timur) seperti biasa menggunakan akaun mikro-blogging Twitter untuk menyebarkan pandangan "minute-by-minute" beliau. Sebagai salah seorang yang mengikut akaun Twitter beliau, saya dapati posting awal dari beliau semuanya agak kritikal terhadap kerajaan dan SPRM walaupun penyasatan punca kematian mendiang Teoh masih belum konklusif lagi. Walaupun saya merasakan YB Ipoh Timur pada masa itu "speculating way too much" berkenaan punca kematian Teoh, saya masih mampu untuk memahaminya kerana berpandangan, sebagai seorang manusia biasa, beliau patut diberi ruang untuk menunjukkan emosi kerana yang meninggal itu adalah pegawai khas pemimpin parti beliau.



Cuma setelah beberapa jam selepas itu, dalam nada yang agak marah beliau mendesak Kabinet membincangkan isu kematian Teoh ini dalam mesyuarat mingguannya kerana menurut beliau kematian ini adalah serius. Kalau dilihat dari satu sudut, tidak ada salahnya beliau mendesak kabinet untuk membawa isu ini kemesyuaratnya. Tetapi saya terkejut apabila selepas itu, beliau dengan angkuh mencabar  menteri-menteri MCA dan Gerakan "to stand up" dan membawa isu ini kekabinet dan seterusnya menyatakan pendirian mereka di dalam mesyuarat kabinet tersebut.

Persoalannya, apa perlu YB Ipoh Timur mencabar menteri MCA dan Gerakan dalam soal ini? Kenapa tidak mencabar menteri-menteri yang lebih releven seperti Dato Seri Nazri Aziz (Menteri yang menjaga SPRM) atau Dato Seri Hishammuddin Tun Hussein (Menteri yang menjaga Polis)? Kenapa perlu cabar Menteri MCA dan Gerakan? Adakah kerana mereka berbangsa Cina? Adakah ini satu usaha memberi dimensi perkauman kepada kematian mendiang Teoh. Adakah dengan mencabar menteri berbangsa Cina dari MCA dan Gerakan, seolah-olah apa yang mahu digambarkan ialah pemimpin MCA dan Gerakan tidak boleh diharapkan untuk memperjuangkan nasib orang-orang Cina?


Sejak Mac 2008, pemimpin Pakatan Rakyat sering mendabik dada dengan slogan Ketuanan Rakyat yang kononnya tidak meletakkan kaum sebagai asas perjuangan mereka. Kalau pemimpin Pakatan rakyat benar-benar menghayati slogan itu, debatkanlah tragedi jambatan Kampung Dipang dan kematian mendiang Teoh atas merit kes-kes tersebut tetapi jangan sesekali cuba mendapatkan "political mileage" dengan memberi dimensi perkauman dalam perdebatan itu.



Salam,
DARD



Monday, December 07, 2009

Saturday, December 05, 2009

Semoga berjaya Datuk! Kami berharap semoga sukses dan tidak menghampakan!






Dengan perlantikan Ketua Pesuruhjaya yang baru, SPRM mempunyai peluang yanh paling baik untuk membuat perubahan drastik yang mampu mengembalikan kepercayaan rakyat kepadanya. Sebagai seoarang ahli parlimen yang dilantik untuk menganggotai Jawatankuasa Mengenai Rasuah, saya alu-alukan perlantikan ini.


Tanpa ada keyakinan rakyat, SPRM tidak akan dapat berfungsi dengan berkesan dan apapun tindakannya nanti akan dipersoalkan oleh rakyat.


Kepada Datuk Seri Ahmad Said, saya ucapakan terima kasih atas perkhidmatan selam ini terutamanya dalam proses tranformasi BPR kpd SPRM.




---
PULAU PINANG, 5 Dis (Bernama) -- Timbalan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Abu Kassim Mohamed akan menyediakan
beberapa perancangan bagi mengembalikan integriti suruhanjaya itu sebaik
mengambil alih kepimpinan SPRM berkuatkuasa 1 Jan 2010.
"Saya akan menyusun beberapa perancangan bagi mengembalikan integriti dan
kepercayaan orang awam terhadap SPRM," katanya kepada pemberita selepas
perasmian persidangan integriti 2009 di sini hari ini.
Selain itu beliau berkata kerjasama daripada pelbagai pihak sama ada agensi
kerajaan dan badan bukan kerajaan (NGO) juga penting dalam memantapkan SPRM.
"Tanpa bantuan semua pihak dan orang awam, SPRM tidak dapat menjalankan
kerja dengan sempurna dan cekap," katanya.
Abu Kassim melahirkan rasa syukurnya kerana diberi kepercayaan untuk
mengetuai suruhanjaya itu.
Abu Kassim menggantikan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan
yang memendekkan tempoh perkhidmatannya yang sepatutnya berakhir 25 Mei tahun
depan kepada 31 Dis ini.
-- BERNAMA
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Thursday, December 03, 2009

BRAVO! Great Speech Mr Minister... Now let's see some beef!


Sorry for posting this long speech but I couldnt help it. The speech is of such great importance to the survival of the nation that I want everyone to read it (the text highlights are mine). But much what the Minister says is critical to the success of future Malaysia, it would come to naught if no follow up actions in terms of revamped policies are carried out. 


The message is clear! We got to bite the bullet once and for all!   


Salam, DARD



******


The need for competition — Ahmad Husni Hanadzlah

The government intends to revise its estimate for next year’s GDP growth from 3.0 per cent upwards. We have identified several sources of growth and we will enhance our capacity through domestic demand. We are also looking to strengthen the private sector’s contribution to the GDP through government-linked companies. We have identified several projects in the pipeline and we will bring them forward for implementation in the first quarter of next year. We are reasonably confident that a target of 5.0 per cent is achievable.


Next year we will unveil the Tenth Malaysia Plan. We will focus on initiatives to revitalise private initiative as the primary engine of growth. In this respect, we will improve the dynamics of competition in the domestic marketplace, focus on technology and innovation in niche areas including green and bio technologies. We will develop these niches on existing comparative advantages and provide soft and hard infrastructure for the knowledge economy.


With all these, we will create new catalysts of growth, boost demand for knowledge workers and skilled labour, raise private and social returns to education and skills upgrading, and a more balanced internal economic structure with a bigger role for domestic demand. Externally, we will also continue to further promote closer economic, trade and financial linkages within the region.


For the longer term, our Prime Minister has tasked the New Economic Advisory Council (NEAC) to develop a new economic model to transform the country into a high income economy. This journey will be an exciting as it would represent the single biggest transformative process since the introduction of the New Economic Policy in 1970.


There will be many changes. Quoting the Prime Minister, business is not as usual. Fundamental and structural economic reforms are critical if our economy is to be transformed successfully. Malaysia is trapped in a low-value-added, low-wage and low-productivity structure. While Singapore and Korea’s nominal per capita GDP grew within the last three decades by 9 and 12 times, respectively, ours only by a factor of 4.


Amongst our peers, China, India, Vietnam, Indonesia, Philippines and Thailand, our real GDP growth in the last three years was the second lowest at 5.5 per cent. Our manufacturing sector is not investing up the value chain while our services sector remains low in growth and under-developed.


The transformation is particularly urgent when we take the external environment into account. The global environment is changing. We can no longer rely on our traditional trading partners and we need to address the competitive pressure from other emerging markets on our existing exports.


Our economy has been stagnating in the last decade. We have lost our competitive edge to remain as the leader of the pack in many sectors of the economy. Our private investment has been steadily in decline. Our private investment is now half of what it was since the Asian crisis while both manufacturing and service sectors have become less capital intensive. For the period 2000 to 2007, our investment per value-added in percentage nominal terms in manufacturing dropped from 30.6 per cent to 21.7 per cent while the services sector, the decline is from 26.8 per cent to 22.1 per cent.


We need to restore the private sector’s role in the economy, serving as the primary engine of growth. How do we re-catalyse the private sector? In this regard, I wish to take this opportunity to articulate the concept of 1 Malaysia in economic terms. There are some quarters, the cynics and the pessimists, whom view the 1 Malaysia concept as another slogan gimmick. I assure you, it is not. We know that the Bumiputeras do not hold the bulk of Malaysia’s wealth. A simple analysis of our capital account will show that there has been a continuous outflow of capital from our shores. In this mobile world, capital will always flow to jurisdictions that are perceived to be more secure, not necessarily the ones that give a higher return.


Therefore, we have to rebuild an environment that gives confidence to the private investors. The critical pillars for us to restore confidence are leadership and governance, macroeconomic stability, market driven resource mobility, strong and effective institutions and a knowledge and innovation society. Allow me to articulate these five pillars, one by one.


First: Leadership and Governance
Political stability is a necessary component of leadership, especially so in a government that is based on a coalition of component parties. If there is to be continuity in a leadership structure that has the track record of a successful economy manager, Malaysians have to embrace acceptance of our differences and diversities which have been the base of our coalition. We also recognise that all Malaysians must be given equal opportunity to participate in the economy.


Performance must be the primary rod of measurement. In this regard, we have announced that there will no longer direct negotiations for any public projects unless it is for the procurement that is related to national defence and security matters. There have been concerns that the government is abandoning the Bumiputeras. This will not happen. The responsibility to develop and improve the economic standing of the Bumiputeras is the bedrock of this Administration’s mandate.


Nevertheless, we have to do it differently. There may have been a number of Bumiputeras who are awarded contracts who are not genuine entrepreneurs. Yes, we encourage collaboration, of course. Consortiums and strategic alliances are a good thing but there must be a demonstrable element of genuine collaboration. For years the government has denounced this “Ali Baba” syndrome. It’s about time we got tough on it.
Meritocracy must prevail. This is necessary for the long-term economic survival of the Bumiputeras, of ourselves.


If we are to ensure there is fairness in the marketplace, there must also be a corresponding strengthening of our public institutions. Transparency and adherence to the highest standards of governance is something that we must strive towards. In this regard, we wish to see greater participation from all races in the public institutions, where performance is the key measurement. The introduction of NKRAs and KPIs is the first step in that direction.


Second: Macroeconomic Stability
Moving forward, we have to ensure that our fiscal position is restored to a more sustainable level. While the broad objective of increasing private investment in the economy will be continuously pursued, from the Treasury’s point of view, we also need to ensure that we receive optimal return from our hard-earned tax revenue. There have been too many leakages in the past and less than productive spending.


I do not for one minute underestimate the difficulty of achieving this. One of the most difficult things that anyone in management can tell you is “cultural change”. How can anyone change a cultural mindset that has been ingrained for so many years? But I have faith. Malaysians had developed all these centuries a strong survival gene. When push comes to shove, we change. The key is — there must be someone or something to do the shoving. The world is changing and that’s the biggest shove that I can think of.


Third: Market-driven Resource Mobility
The government spends RM8,000 per capita annually in numerous subsidies. Not only this places a huge weight on our operating expenditure but it also creates distortions in our marketplace. We need to realign this. We will re-calibrate the distribution of the subsidies. We want to ensure there is greater precision in its application. Nonetheless, we also want to ensure that there will be no erosion in the standards of living for the underprivileged and the poor, regardless of race or ethnicity.


We must also consider the gradual dismantling of our open-ended protection of specific sectors and industries which have introduced a climate of complacency and artificial levels of supply. The long-term success of the nation’s economy must take precedence over the short term interests of a few protected groups.


Fourth: Strong and Effective Institutions
Entrepreneurs need to know that the public institutions are transparent and are run by the highest standards of governance. Entrepreneurs need to know that they do not compete in a market whereby their competitors seemed to possess institutional advantage. We need to see better competition policies and better regulatory environment which can allow market forces to operate in an orderly manner.


Fifth: Knowledge and Innovation-Driven Society
One of the biggest challenges that we face is the development of an innovative knowledge-driven society. Fortunately, we have a substantial middle class whom understands the value of knowledge. Unfortunately, our institutions of higher education have proven to be a disappointment. The mismatch between our industry’s needs and the output from the local universities has resulted in Malaysia having the highest unemployment rate of graduates, at close to 4.0 per cent compared to, for example, Ireland, Korea and Singapore.


We have to consider introducing greater competition in our halls of higher learning. We have to introduce greater diversity in the range of capabilities in the members of the academia. If there is a lack of self-induced factors in our in our undergraduates and academics to strive for greater performance, maybe we should introduce external factors to drive excellence.


If there is one operative word that runs through consistently in all the points that I have just put across to you just now, the word would be competition. 1 Malaysia equals inclusivity and by being inclusive, we introduce competition. We have to increase the level of competition in all the relevant sectors of our economy. To those that compete and win, there will be a set of rewards in terms of higher wages and awards. A performance-based culture does not accept mediocrity. We want to see a steady decline in those that suffer from the “dependency syndrome”.


Countries that have made successful transition into a high-income economy such Japan, Korea and Singapore have a single commonality — their workforce has strong work ethics, a disciplined mind and the hunger to succeed.


Historically, Malaysia never subscribed to any dogmatic approach to any particular ideology or economic school of thought. We are pragmatic people. Malaysia is a unique country that has its own particular set of dynamics. However, in a globalised world where economic and financial integration is inevitable, there will be a greater level of equalisation in our market economy with other participating economies. We cannot participate in half way measures although in our own pragmatic way, we will participate in ways and means that are prudent and cautious so as not to disrupt the existing equilibrium too much. A measured approach is called for but the end-destination is clear.


The journey ahead is certainly exciting but also daunting. The next decade will prove to be a period of unprecedented change in this nation’s economic history since the last 30 years. Indeed, we are embarking on this adventure in a period where the external environment is also going through a level of transformation that is unparalleled since the conclusion of World War II. The challenges are great but if we persevere, God willing, we shall succeed.


Address by Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, Minister of Finance II, on the occasion of the “National Economic Outlook Conference 2010-2011”, Hilton Kuala Lumpur on Dec 1, 2009.

Kongsi artikel ini: