Monday, September 21, 2009

Yang Indah Itu Saling Bermaafan - Al Ghazali

Sempena Hari Raya Aidilfitri yang penuh dengan kemulian ini, saya dan seisi keluarga mengambil kesempatan mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada seluruh warga daerah Kota Belud.

" Yang jauh itu WAKTU, Yang dekat itu MATI, Yang besar itu NAFSU, Yang berat itu AMANAH, Yang mudah itu BERBUAT DOSA, Yang panjang itu AMAL SOLEH dan Yang Indah itu SALING BERMAAFAN " - Al-Ghazali

Semoga semua amalan kita pada bulan Ramadan yang baru lalu akan mendapat keberkatan dari Allah SWT. Dikesempatan ini juga, saya menyusun sepuluh jari memohon kemaafan kepada seluruh Umat Islam bukan sahaja yang berada di daerah Kota Belud malah yang membaca blog saya ini.

Satu syawal menjelang tiba

Takbir bergema mengeggar jiwa

Sekiranya ada salah dan dosa

Ampun dipinta di hari yang mulia

Susur di sungai sehari-hari

Dalam gelap menangkap ikan

Saya menyusun sepuluh jari

Salah dan silap harap maafkan

Aidilfitri hari kemaafan

Menghapus kesalahan sesama insan

Memupuk perpaduan sesama ehsan

Mengikat tali keakraban.

Seperti tahun sebelumnya, 1 syawal tahun ini saya bersembahyang Hari Raya Aidilfitri di Masjid Pekan Kota Belud, selepas selesai menunaikan sembahyang sunat Hari Raya Aidilfitri saya ke rumah terbuka Hj. Timbul Sinyora di Kampung Kota Belud.

Kemudian sekitar jan 9.30 pagi saya bersama keluarga saya di Bukit Nabila Kampung Penampang Baru, Tuaran menyambut Hari Raya Aidilfitri, selesai bermaaf-maafan saya dan keluarga menyambut kehadiran tetamu yang bertandang ke rumah.


Salam.


DARD

1 comment:

  1. seronok makan tu jangan pulak sampai sakit perut. Sebagai langkah berjaga-jaga, info tentang keracunan makanan ada kat sini - Keracunan Makanan

    ReplyDelete

Kongsi artikel ini: